Blogi: Uusi julkaisu: Perusopetuksen tilannekuva erilaistuvissa kunnissa

18.9.2025

Väestönmuutos näkyy jo koulujen arjessa – miltä näyttää oppimisen yhdenvertaisuus ja perusopetuksen tulevaisuus?

Kunnat järjestävät 2020-luvulla perusopetusta eriytyvissä väestöllisissä olosuhteissa. Useissa Suomen kunnissa lasten määrä vähenee lähivuosina huomattavasti, kasvukeskuksissa puolestaan kehitystä leimaa monikielisen väestönosan kasvu. Tuore opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys luo tilannekuvan perusopetuksen järjestämisen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä hyvin erityyppisissä suomalaisissa kunnissa.

Raportin toteuttivat Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) ja kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta yhteistyössä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr:n kanssa. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortiota, jonka tavoitteena on edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja tukea tietoperusteista johtamista.

Tutkimushankkeen ovat toteuttaneet Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja Opettajankoulutuslaitos yhteistyössä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr:n ja EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa väestökehityksen haasteista perusopetuksen järjestämisessä tarkastelevan opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM, 2024) asettaman työryhmän tueksi. Tutkimuksen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tutkimusraportti
Tiedote

Lisätietoja Otuksessa: Jukka-Pekka Jänkälä