Hanke: Opintopiste

Onko opiskelijan opintopistettä kohden käyttämä opiskeluaika 27 tuntia? Kuinka paljon suhteella on alakohtaista vaihtelua? Mistä vaihtelu johtuu? Onko opintopisteiden kertyminen oppilaitoksen toimista riippuvaista muulla tavoin, kuin opintopistekohtaista työmäärää muuttamalla (vähentämällä)? Kuinka paljon opiskelija opiskelee tutkintonsa aikana ja miksi?

Vain luotettavalla tutkimustiedolla voidaan selvittää, toimiiko rahoitusmalli-indikaattori tehtävässään vai ei. Onko mittarin ohjausvaikutus oikeudenmukainen? Onko se koulutuksen kehittämisen kannalta tehokas?

Opintopistekohtainen työmäärä on korkeakoulujen rahoitusmallin ohjausjärjestelmän kulmakivi. Sitä koskevat tiedot ovat olleet kuitenkin melko hataralla pohjalla. Tutkimuksella vastattiin mittaria koskeviin perustavanlaatuisiin kysymyksiin.

Hankkeen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.