Työkokemus ei selittänyt eroja työajankäytössä, mutta aineenopettajien opetusvelvollisuus ja sukupuoli olivat yhteydessä esi- ja jälkikäteistöiden määrään.
Tutkimuksessa tarkasteltiin opetusvelvollisuustyöajassa opettavien peruskoulun ja lukion opettajien työajankäyttöä sen mukaan, kuinka paljon työkokemusta vastaajalla oli opettajana. Tutkimuksessa havaittiin, että työkokemus opettajana ei tällä aineistolla ollut yhteydessä työaikaan. Alle 35-vuotiaiden vastausaktiivisuus oli heikompi kuin vanhemmilla ikäryhmillä, joten on mahdollista, että uransa alussa olevien ylipoiminnalla tutkimuskysymystä voisi analysoida tarkemmin.
Tuloksina havaittiin lisäksi ero sukupuolten ja eri opetusvelvollisuuden aineenopettajien välillä. Naiset tekivät enemmän työtä viikon aikana ja enemmän oppitunnin esi- ja jälkikäteistöitä, vaikka miehet pitivät enemmän oppitunteja. Miesten korkeampi laskennallisesti arvioitu, painotettu opetusvelvollisuus ei selittänyt eroa oppituntien pitämiseen käytetyssä ajassa kokonaan. Sukupuolieroja havaittiin sekä peruskoulua, lukiota että molempia opettaneiden ryhmissä. Peruskoulun vastaajat painottuivat yläkoulun opettajiin.
Aineenopettajien opetusvelvollisuuksien osalta tarkennettiin Opettajien työaika opetusvelvollisuuksien mukaan (Otus 4/2023) -tutkimuksen tulosta esi- ja jälkikäteistöiden osuuden osalta. Tutkimuksessa havaittiin, että pienemmän opetusvelvollisuuden aineenopettajat käyttivät keskimäärin enemmän aikaa esi- ja jälkikäteistöihin sekä peruskoulussa, lukiossa että molempia opettaneiden joukossa, kun ensisijaiset aineenopettajat erotettiin ensisijaisista luokanopettajista, erityisluokanopettajista ja erityisopettajista.
Viikon työaikaa tarkasteltiin opettajan koko viikon kaiken työn kautta siten, että useampaa opetusvelvollisuutta opettanut oli yhdellä ja samalla oppitunnin esi- ja jälkikäteistöiden osuudella kaikissa tutkituissa vastaajaryhmissä. Tarkastelutapa oli sama kuin opetusvelvollisuuksia koskeneessa tutkimuksessa Opettajien työaika opetusvelvollisuuksien mukaan (Otus 4/2023). Tämä opettajalähtöinen tarkastelu vastasi kysymykseen siitä, millainen on muun muassa tiettyä opetusvelvollisuutta opettavan keskimääräinen viikko ja esi- ja jälkikäteistöiden osuus. Tulos ei kerro tarkasti siitä, kuinka paljon yksittäisten oppiaineiden tai opetusvelvollisuuksien mukainen työajan jakautuminen eroaa aineistossa yhteensä.
Tutkimusraportti: Opettajien työkokemuksen määrä ja työajankäyttö (Otus 3/2025)
Tutkimuksen teki Otuksen tutkija Jukka-Pekka Jänkälä. Tutkimuksen tilasi Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Tutkimuksen aineisto oli Tilastokeskuksen marras-joulukuussa 2022 keräämä verkkokysely, jossa opettajat pitivät viikon ajan kirjaa työtehtävistään 15 minuutin tarkkuudella.